Daily Archives: 10. november 2011

Ut på tur 10.11-2011

Blei en liten tur i lende i dag. Stille, klarvær å ett fantastisk fargespill gjorde turen vellykket fra starten av.

Metso tok kjappt etter slipp opp sporet av noe å satte avsted. Plutseli loser han, men ikke slik jeg har hørt før, å det er flere lyder der. Det er bare å se på peileren å følge på. Tankene om ulv streifer, for her kan være ulv på gjennomreise. Men, men,  ser at han springer fra meg så da er han etter noe. Da jeg ser på peilern etter en stund er han i ro på en plass, så det er tydelig at han jobber med noe. Kjenner meg igjen da jeg nærmer meg, å mistanken blir bekreftet. Finner han i full graving, han skal ta den reven han har trimma 🙂 Hadde ikke reven hatt hiet i nærheten hadde nok Metso tatt den selv.

Turen går videre etter at jeg har måttet hente han 2 ganger ved hiet, gir seg liksom ikke med den reven.

Dagen går med noen fuglekontakter, en blindlos blir det også. Total mangel av vind gjør det vanskelig for hunden når fuglene setter seg i trærne. Han har ikke den helt store erfaringen enda med å finne dem igjen, men det kommer seg nok.

Så med ett er det full los foran meg. Sniker meg nærmere å nærmere, av med sekken å i full åling mot hunden. Ser hunden å bynner å studere treet han loser mot. Det er tett som i helvete, masse småskog mellom meg å furua han markerer mot. Ska det ende med at jeg støkker ut fuglen som så mange ganger før. Men i en liten åpning får jeg øye på røya som trykker. Får lurt rifla i en slags posisjon å lar skuddet gå 🙂